Meny
 
Derfor heier vi på norske designere

Derfor heier vi på norske designere

Stadig flere norske kvinnelige designere slår i gjennom og designer egne merkevarer med stor suksess. Flere av dem finner veien til Strømmen Storsenter.

Da Oslo Runway gikk av stabelen i august, var norsk design tema for den årlige moteuka. Influencere, stylister og bransjefolk var samlet for å se hva norske designere presenterte på den røde løperen, og kolleksjonene høstet stor applaus. Kvinnene bak blir det stadig flere av.

 

Katrin Uri en en av norske designere hos Ny & Ne.

 

 

– Vi har inntrykk av at norske designere kjenner hverandre godt og at det er en kultur for å backe hverandre i denne bransjen, forteller Guro og Birgit hos nisjebutikken Ny & Ne på senteret. Den driver de sammen og er ikke helt ulike designere når de sammen tok sjansen på gründertilværelsen og en merkevare de tror på. Som en selvstendig butikk kan Ny & Ne tilby en unik miks av norske merkevarer, med designere som ofte har kontroll helt til fingerspissene.

– Norske designere er selvsagt opptatt av materialer og kvalitet, og at klærne de designer produseres i naturlige materialer, forklarer Guro. – Men de er også engasjerte i fabrikkene klærne produseres i og har mulighet til å følge opp disse nøye.

Et eksempel er designeren og gründeren bak Close to my Heart, Siv Katralen, som driver sin egen fabrikk i Nepal. Det gir henne en unik oversikt over prosessen fra start til slutt, samtidig som hun bidrar til å skape viktige arbeidsplasser.

 

Close to my Heart er en av designerne hos Ny & Ne på Strømmen Storsenter.

 

 

Listen over norske designere er lang hos Ny & Ne. Et nytt merke i år er Katrin Uri, som har vært etterspurt blant kundene. Fra før av fører de design som Line of Oslo, Amuse by Veslemøy, Close to my Heart, Iis Woodling og Ane Mone Clothing. Flere av kundene deres har sine favorittmerker og vet godt hva de vil ha.

– Som en nisjebutikk er vi opptatt av unike merker og å ha mulighet til å tilby dette på senteret hvis etterspørselen er stor nok, forklarer Guro og Birgit. Kvalitet ser de på som en selvfølge, samtidig som passformen skal være god og passe norske kvinner og deres former. Flere av klærne finnes det kun et begrenset antall av, for å unngå overproduksjon.

– Det er gøy å heie norske designere opp og frem, og å støtte oppunder utviklingen vi har sett de seneste årene, sier de to. Viktigst er det at kundene liker og føler seg vel i klærne de selger. Sammen med fulltidsmedarbeideren Torill har de flere faste kunder hver, og gir gjerne de besøkende stylingråd når de kommer for å prøve klær.

 

Iis Woodling er en av mange norske designere som løftes frem hos Ny & Ne.

 

 

Selv om Ny & Ne er unike om sitt utvalg, er de langt fra alene om å tilby norsk design til senterets kunder. Et annet eksempel er More Than Shoes, som fører den velkledde og uanstrengte looken til Dear Dharma.

– Dear Dharma spesialiserer seg på mohair, kasjmir, skinn og pels og har en fantastisk kvalitet på strikk og skinn, forteller Maren og Marie hos More Than Shoes.

 

1.Tidløse basisplagg med høy kvalitet er stikkord for designermerket elle&il hos Me & My Cousin. 2. Dear Dharma’s stil er velkledd og uanstrengt og føres hos More Than Shoes. 3. MAUD har allerede blitt en bestselger hos Høyer – en av kjedene som heier på norsk design.

 

 

Michelle hos Me & My Cousin løfter gjerne frem de kvinnelige designerne bak elle&il, som  jaktet på tidløse basisplagg med høy kvalitet og tok saken i egne hender.

Hos Høyer har MAUD blitt en av kjedens mestselgende merkevare og inspireres av en sterk og ikonisk kvinne i hver kolleksjon. De kombinerer moderne former med gode materialer og er skapt for kvinner som setter pris på håndverk, kvalitet og nostalgi.

 

Sist endret - 14 september 2018