Meny
 
Gjør suksess med eget merke

Slik gjør norske Sapatos suksess med egen merkevare

Bak den norske familiebedriften Sapatos ligger det en god dose kunnskap, mye hardt arbeid og et viktig bidrag fra butikksjef Ida på Strømmen Storsenter.

Ikke la deg lure av navnet. Mange tror nemlig Sapatos er en butikk med spanske røtter, men skokjeden er en norsk familiebedrift og drives i dag av familiens tredje generasjon. De har gått fra å være åtte butikker i Norge til å bli kun fire, men merkevaren Sapatos er likevel stadig i utvikling. Kjedens størrelse gjør at de kan være hands-on på nesten alle ledd i produksjonen, noe også butikksjef Ida hos Sapatos på Strømmen Storsenter har fått mulighet til:

– Da produktsjefen og kona til daglig leder gikk ut i mammapermisjon, var jeg så heldig å bli assisterende produktsjef og fikk også mulighet til å jobbe sammen med henne da hun var tilbake, forteller Ida hos Sapatos. Slik har hun blitt en sterk bidragsyter i prosessen med å designe og utvikle kolleksjoner hun har i butikken.

 

 

«Erfaringen jeg har fra butikken og «gulvet» var viktig i dette arbeidet. Hvem er kunden og hva ønsker de seg?»

Ida, butikksjef hos Sapatos

 

For Sapatos produserer stadig mer selv, under merket med samme navn. Fra idé og design til å besøke fabrikkene der produksjonen følges opp tett. Det kreative teamet hos Sapatos jobber hele tiden med nye tanker og ideer, reiser rundt på moteuker og messer, henter inspirasjon, utvikler nye modeller, videreutvikler tidligere populære modeller og designer nye kolleksjoner. Som assisterende produktsjef var Ida med på flere kolleksjoner, fra tegnebrettet og designprosessen til turen ned på fabrikken.

– I dette arbeidet forsøker vi hele tiden å tenke på hvem vi er, hvor vi er og hva vi vil. Erfaringen jeg har fra butikken og «gulvet» var viktig i dette arbeidet. Hvem er kunden og hva ønsker de seg? Vi henter inspirasjon mange steder og er opptatt av trender, men viktigere er kanskje innspill fra butikklederne og kundene våre, sier Ida.

 

 

Størrelsen på den lille familiebedriften skiller dem fra de større skokjedene. Skoene tegnes og utvikles i Norge, før de produseres for hånd i Portugal. Det gjør kvaliteten mer unik.

– Først og fremst er vi veldig opptatt av kvalitet og komfort, og det er også noe av grunnen til at det produseres i Portugal. Dette er et håndverk der nede, presiserer Ida. Samtidig handler ikke kvaliteten i en sko kun om håndverket, men også om skinnet som brukes for å lage skoen.

– Vi er svært opptatt av at skoene som produseres skal vare og at det brukes riktig skinnkvalitet både på innsiden og utsiden av skoene.  

 

«Vi har også lansert vår første veskekolleksjon og veskene produseres i en liten veskefabrikk som produserer vesker for langt større aktører. Vi føler oss veldig heldige som får være en del av denne fabrikken.»

Ida, butikksjef hos Sapatos

 

Stilen hos Sapatos er gjennomgående skandinavisk, både i kolleksjonene de selv designer og blant andre merker de fører, som Kastel og Nude of Scandinavia. Likevel var Portugal og Brasil et naturlig valg som produksjonsland. De leverer den kvaliteten Sapatos forventer.

– Det er virkelig et håndverk å lage sko for hånd, og de som jobber på fabrikkene her setter sin stolthet i at hver enkelt sko skal være riktig, sier Ida. 80–100 mennesker kan være involvert i prosessen, fra tegnebrettet og utforming av skoen til klipping, kanting, liming, sying, forming av sko, montering av såle og ferdigstilling.

 

 

– Vi har også lansert vår første veskekolleksjon og veskene produseres i en liten veskefabrikk som produserer vesker for langt større aktører. Vi føler oss veldig heldige som får være en del av denne fabrikken, sier hun.

Skinnet handler de direkte fra fabrikken, slik at de slipper fordyrende mellomledd. Slik kan de selge kvalitetsvesker til en god pris, der dyktige skreddere med lang erfaring står bak det møysommelige arbeidet. 

– Målet vårt er å utforme vesker til mange ulike behov, til kvinner som både er opptatt av trend og kvalitet, legger Ida til. Enten det er selskapsvesken eller en stilig hverdagsveske med plass til det man måtte trenge av PC, dokumenter og tilbehør.  

 

 

Kvalitet setter de også høyt blant andre merker de fører. Sapatos er blant annet eneste kjede som fører Ferracini-sko i Norge, et merke som selger godt i Sør-Amerika og USA. Sålen, som det også er tatt patent på, er både myk å gå på og «puster». Lufteventiler i selve sålen og demping i hælen er hemmeligheten bak.  

– En voksen mann svetter en god del gjennom bena i løpet av en dag og trenger en sko som fører fuktigheten vekk. Det er derfor mange menn som kommer tilbake år etter år for å kjøpe den samme modellen, forteller Sapatos. Picadilly har også et unikt sålesystem med myke gummisåler i pumps som gjør de gode å gå med gjennom hele dagen. – De kvinnelige kundene våre elsker dette merket, sier Ida. 

Sist endret - 05 oktober 2018

Relaterte butikker

Sapatos