Meny
 

Kjøpe din første el-sykkel? Dette bør du vite

Dette bør du tenke på når du velger elsykkel

En el-sykkel tar deg over lengre avstander på kortere tid – og det uten å bli svett! Flere kjøper derfor nå sin første el-sykkel, og da er det flere ting man bør sette seg inn i. Hvor bør motoren og batteriet helst sitte? Hvor ofte bør batteriet vedlikeholdlades? Og hvilken prisklasse passer ditt bruk?

Sykling er supert for både helsa og miljøet, men flere av oss velger likevel bilen til og fra jobb – eller til andre hverdagsaktiviteter hvor transport er et behov. Det er el-sykkelen i ferd med å endre. Med den sykler vi både lengre og oftere enn før. 

 

El-sykkel er en investering, og det er flere ting du bør vektlegge før du går til innkjøp av ditt nye transportmiddel.

– Det har kommet langt rimeligere el-sykler på markedet de siste årene og disse fungerer supert hvis de passer ditt bruk, men de mangler også noen kvaliteter du bør være klar over som du får i en litt dyrere el-sykkel, forklarer Simen Johannessen hos G-MAX. 

 

 

Denne el-sykkelen for dame har motoren foran og batteriet bak på sykkelen, under bagasjebrettet. Det er lite synlig og plasseringen gir god lagringsplass både bak og foran, men fordelingen gir ikke sykkelen en optimal vektbalanse.

– Denne kan bli baktung og du kan risikere at den spinner på grus for eksempel i oppoverbakker, forteller Simen. Sykkelen har dessuten felgebremser, som gjør at den bremser kun på felgene. 

 

 

 

Går du for en litt dyrere sykkel, som den under, får du med én gang en mer avansert sykkelcomputer og en bedre fordeling av vekt mellom batteri og motor.

– Her sitter motoren på bakhjulet og batteriet på ramma, noe som gir en bedre vektfordeling, forklarer Simen. I tillegg har den skivebrems og bremser like godt foran og bak, samtidig som bremsene holder seg lengre.

 

 

 

De aller dyreste el-syklene har integrert GPS, til tyvers store frustrasjon. Da kan du enkelt se hvor el-sykkelen befinner seg skulle den bli stjålet. Motoren sitter dessuten i krankdelen, som gir en langt bedre vektfordeling, men som også gjør sykkelen dyrere å produsere. Den har en lengre batterilevetid, og i tillegg lader batteriet mens du kjører. Det er en stor fordel.

 

 

 

– De nyeste elsykkel-batteriene holder lenge, men også her vil du merke at du etter flere års bruk kommer kortere enn du gjorde tidligere på samme sykkeltur. Det kan sammenlignes med batteriet på mobiltelefonen din. Samtidig kommer det også an på om du sykler motbakker eller ikke. Batteriet er en enkel komponent å bytte ut, og du kan både kjøpe og bytte batteri hos oss eller hos en annen forhandler, forklarer Simen.

«Ikke la en el-sykkel stå uten lading en hel vinter i gjennom! Da risikerer du at batteriet blir ødelagt.»

 

 

Alle el-syklene kommer med en sykkelcomputer, der de fleste viser antall kilometerlengde kjørt, hastigheten, distanse, gjennomsnittsfart og hvor mye batteri du har igjen.

 

 

Det siste du skal tenke på, som er vel så viktig, er riktig vinterlagring av el-sykkelen for ikke å ødelegge batteriet.

– Ikke la en el-sykkel stå uten lading en hel vinter i gjennom! Da risikerer du at batteriet blir ødelagt, presiserer Simen. – Det bør lades minst én gang i måneden for å holde det ved like – rett og slett vedlikeholdslading. 

 

Vil du vite mer om hvilken el-sykkel som passer deg og ditt bruk? Ta turen innom G-MAX, Anton Sport eller XXL – hvor vårens nye modeller er på vei inn! 

 

 

 

 

 

 

Lett og solid hybrid elsykkel. Diamant Volt 10 hybrid, 19999,-

 

Utstyrt by- og brukselsykkel. 22999,- hos G-MAX.

Klassisk elsykkel 8999,- hos G-MAX.

 

 

Sist endret - 16 april 2018

Relaterte butikker

G-max
anton sport logo
XXL