Meny
 
Trening du kan gjøre utendørs

Smart sirkeltrening du kan gjøre utendørs

Frister treningssenteret mindre om sommeren? Da kan utetrening i frisk luft gi deg motivasjonen du trenger! Se hvordan du kan trene smart i sommer.

Ferien er ingen unnskyldning for å droppe treningen. For mange av oss betyr ferie mer tid og mer overskudd til å få mer ut av treningsøkten, samtidig som det gir deg god samvittighet når du velger å kose deg litt ekstra.

 

Det er heller ikke så mye som skal til, og du kan enten velge å investere i hjemmetreningsutstyr fra sportsbutikkene, eller ta i bruk det du finner ute i naturen – som en benk i stedet for en boks. Avtaler du treningen sammen med en venn, kan dere bidra med noe utstyr hver, og lage deres egen sirkeltrening i parken. Å trene sammen gjør det også enklere å holde treningsavtalen, og dere kan oppmuntre hverandre på hver øvelse!

 

 

Fredrik og Thomas har jobbet i skoavdelingen hos XXL på Strømmen Storsenter i flere år og er lidenskapelig opptatt av trening, ergonomi og god helse – både i og utenfor jobben. De legger gjerne treningen sin utendørs når sommeren byr på godvær. Med sirkeltreningsprogrammet de har satt sammen for oss, kan du velge blant øvelsene for å lage ditt eget program – eller følge programmet slik de viser i filmen og i beskrivelsen under.

 

 

 

Med en treningsstige ligger det til rette for flere øvelser, som doublestep og diagonalgange.

– I øvelsen doublestep skal du holde høy stegfrekvens og høy presisjon gjennom øvelsen, og gå stegene i stigen så raskt du klarer.

 

 

Diagonalgange i stige stiller høye krav til både koordinasjon og tempo, og her plasserer du bena som vist i videoen. 

– Det er viktig å huske gjennom øvelsen at du skal flytte tyngdepunktet ditt og alltid opprettholde balanse, sier Thomas.

 

 

Frontbøy er en variant av den velkjente treningsøvelsen knebøy, men her er forskjellen at du har vekten plassert foran deg. Her er det viktig å opprettholde stabilitet i bekken, mage og rygg. 

 

 

Push-up bars bidrar til å øke både bevegelighet og leddutslag i øvelser som push-ups.

  

 

Hillclimben er andre del av øvelsen med push-up bars. Her har du også et større bevegelsesrom, samtidig som øvelsen ikke krever like mye av hofte og bekken som i push-ups-varianten.

– Også her er det viktig å stå stødig, ha strake armer og stram magen for å holde rygg og bekken stabilt, sier Thomas.

 

  

Slamball krever at du utretter mye kraft på veldig kort tid, og er en tyngre øvelse enn det mange kanskje tror.

– Det er viktig å passe på at du står stødig, har et stabilt bekken og en stabil rygg, men utretter mest mulig kraft og kaster ballen fra deg hardest mulig.

 

 

Overbox jump handler også om å utrette mye kraft på kort tid.

– Du skal hoppe opp på boksen, finne tyngdepunktet, slippe deg ned i en dyp bøy og finne balansen før du vender og repeterer på nytt, forklarer Thomas.

 

 

Siste øvelse er leg curls, som tar for seg muskelgruppene rumpe og bakside lår. Her får du trent både styrke og balanse, og også her skal du ha fokus på stabil rygg, mage og bekken. 

 

 

Alle disse øvelsene kan fint kombineres som en sirkeltrening.

– Lykke til og god trening i sommer!

 

 

 

Kettlebell 4kg 199,- XXL

X-erfit treningsmatte 499,- XXL

HIT Step ladder 449,- XXL

 

Push-up-grips 349,- XXL

Casall medisinball med håndtak 4kg 699,- XXL

ABS gymball 55cm 349,- XXL

Sist endret - 23 juni 2017

Relaterte butikker

XXL