Meny
 

Slik finner du løpeformen

Er du blant dem som lar seg imponere av alle spreke løpere der ute, men som bare ikke klarer å bli god til eller glad i å løpe? Da kan Löplabbet hjelpe deg.

Tips for å bli bedre til å løpe

Amadou hos Löplabbet begynte å løpe for kun fire år siden. Nå tar han på seg løpeskoene og oppsøker skog og grusveier flere ganger i uken, i et terreng som utfordrer både fysikken, koordinasjonen og tankene.

 

– Hvis du klarer å bli glad i å løpe, er det lettere å bli god, og omvendt, forteller Amadou. Men da er det også viktig å holde seg skadefri, og det gjør du først og fremst med riktige sko. Derfor har Löplabbet spesialisert seg på å finne riktige sko for deg – også om du er helt fersk på sålen.

– Vi spør hva dine ønsker for treningen er og hvilke behov du har. Deretter tester vi føttene dine på en speilkasse, for å se hvor vekten på føttene dine ligger og hva slags type føtter du har. På tredemøllen får du teste ulike sko, og måten du løper på filmes, slik at det kan ses i sakte film etterpå. Da kan vi enkelt gi gode råd og det er enklere å finne riktige sko som er tilpasset deg. Vi ser også på holdningen din og måten overkroppen beveger seg når du løper, og dette gjør at vi kan gi tips til hvordan du blir en bedre løper.

 

Skal du kjøpe el-sykkel? Dette må du tenke på.

 

«Ingenting er mer motiverende enn å se at man blir sprekere og bedre til å løpe.»

 

Ti-prosent-regelen

Som nybegynner er det viktig å sette seg et realistisk mål.

– Enten du vil klare fem kilometer, halvmaraton eller å slå kompisen, så sett deg et mål! Da er det lettere å komme seg ut å løpe, også på dager hvor du ikke har lyst. Ingenting er mer motiverende enn å se at man blir sprekere og bedre til å løpe, mener Amadou. Han anbefaler også å sette seg delmål, som gjør det enklere å måle seg selv underveis og å klare de større målene. Med en pulsklokke kan du hele tiden se om du blir bedre, og sammenligne dette opp mot målene dine. En anbefaling er å følge ti-prosent-regelen, som skal gi en tryggere og stabil progresjon. Den går ut på at du øker med ti prosent i uken, enten på distanse eller fart.

 

Amadou hos Löplabbet begynte å løpe for kun fire år siden – nå løper han fast flere ganger i uken.

 

«For nybegynnere er denne måten å løpe på krevende fordi det er uvant for leggene. Da kan tåhev redde deg.»

 

Forfotsløping 

Når du er i gang med å løpe kan du etter hvert øve deg på teknikk og på det mange kaller forfotsløping.

– Vi kaller det heller naturlig løping fordi vi anbefaler å lande midt på foten, med leddene rett over hverandre. Det kan sammenlignes med måten du lander på ved å hoppe opp og ned, forklarer Amadou. For nybegynnere er denne måten å løpe på krevende fordi det er uvant for leggene. Da kan tåhev redde deg. – Tåhev er en fin øvelse for leggmusklene, både når du skal løpe teknisk riktig og når du løper på hardt underlag, sier Amadou. Det er også en god øvelse for de som har gjort andre aktiviteter i vinter, som å gå på ski. Da bruker man helt andre muskler enn når man løper. 

– God styrke og bedre teknikk vil gjøre deg til en bedre løper, noe som igjen gjør susen for motivasjonen. Lykke til! 

 

Har du startet sykkelseongen? Dette bør du huske før du tar sykkelen i bruk

 

Löplabbet tipser: Den ultimate styrkeøvelsen hvis du løper

Når du løper bruker du leggmusklene og akilles mye mer enn ved annen aktivitet, spesielt hvis du klarer å lande midt på foten. Tåhev er en god øvelse for å gi leggene ren styrketrening, noe som også reduserer risikoen for skader. Det er derfor en øvelse som bør utføres både av nybegynneren og av den aktive løperen.

 

 

Øvelsen utføres ved å sette tærne på en kasse eller i et trappetrinn, og så hever du kroppen opp og ned. Löplabbet anbefaler å gjøre øvelsen 2–3 ganger i uka, der du gjør 10–12 repetisjoner over tre sett.

 

 

 

 

Sist endret - 20 april 2017

Relaterte butikker

Løplabbet